Ve 4.tisíciletí př.n.l. se ze stébel šáchoru papírodárného se v Egyptě začal vyrábět kvalitní, lehký a skladný psací materiál, jehož název papyrus je odvozen z koptského výrazu papuro, což znamená "patřící králi".

Kurz ČNB (22.04.2024)

Jednostranné změny všeobecných obchodních podmínek dle nového občanského zákoníku

14.03.2014 12:21:53

Velmi rozšířený nástroj smluvního práva zvaný všeobecné obchodní podmínky (VOP) se v novém občanském zákoníku dočkal významného zpřesnění, mj. je vůbec poprvé výslovně upravena možnost jednostranné změny VOP. Zákon pro to však stanoví několik podmínek, z nichž ty zásadní lze shrnout takto:
a) VOP jsou součástí smluv, které podnikatel v běžném obchodním styku uzavírá s větším počtem osob (odběratelů, stálých zákazníků) a které zavazují dlouhodobě k opětovným plněním stejného druhu;
b) možnost jednostranné změny VOP je výslovně sjednána ve smlouvě;
c) změny VOP lze provést jen v přiměřeném rozsahu (otázka přiměřenosti může být posuzována případ od případu);
d) změna VOP je v dostatečném předstihu prokazatelně oznámena druhé straně;
e) přímo ve smlouvě je ujednáno právo druhé strany odmítnout změněné VOP tím, že tato druhá strana bez dalších postihů vypoví celou smlouvu; výpovědní lhůta musí být sjednána v takové délce, aby druhá strana měla možnost bez potíží si včas zajistit jiného dodavatele obdobných služeb či zboží