Platba desátku byla povinnost běžná v mnoha starověkých kulturách a to přes celý středověk až do raného novověku.

Kurz ČNB ()

USD
EUR
GBP

Daňové doklady v novelizovaném zákoně o DPH

13.03.2013 09:34:03

V novelizovaném zákoně o DPH došlo ke stanovení nových požadavků na zajištění věrohodnosti původu, neporušenosti obsahu a čitelnosti daňových dokladů. K problematice daňových dokladů připravuje GFŘ rozsáhlou metodickou informaci, která je však zatím stále v připomínkovém řízení

• Vystavování daňových dokladů v elektronické podobě

Dle § 26 odst. 3 ZDPH musí s použitím daňového dokladu v elektronické podobě souhlasit příjemce plnění. Dle připravovaného výkladu GFŘ se za souhlas považuje i tzv. „tichý souhlas“, kdy příjemce plnění bez dalšího doklad přijme, zaplatí, zaúčtuje atd.

• Neporušenost obsahu daňového dokladu

Podle § 34 odst. 1 ZDPH musí být u daňového dokladu zajištěna mj. neporušenost obsahu. Podle připravovaného výkladu GFŘ je i nadále možné uvádět na přijatý listinný daňový doklad např. datum přijetí dokladu, podpisy osob odpovědných za přijaté plnění, údaje o zaúčtování apod.

• Zajištění věrohodnosti původu a neporušenosti obsahu daňových dokladů

Ustanovení § 34 odst. 3 a 4 ZDPH stanoví příklady, jak lze zajistit věrohodnost původu a neporušenost obsahu daňových dokladů (prostřednictvím kontrolních mechanismů, zaručeným elektronickým podpisem atd.).
Lze dovodit, že za požadavkem zajištění věrohodnosti původu a neporušenosti obsahu daňového dokladu je v podstatě požadavek, aby plátce byl v případě konfrontace se správcem daně schopen prokázat, že plnění uvedené na daňovém dokladu se uskutečnilo a že se uskutečnilo v uvedené výši a od uvedeného dodavatele (objednávky, smlouvy....).

• Čitelnost obsahu daňového dokladu

Podle § 34 odst. 1 ZDPH musí být u daňového dokladu po celou dobu jeho uchovávání zajištěna i jeho čitelnost. Je obecně známé, že problémy s čitelností daňových dokladů jsou po určité době zejména u tzv. “termoúčtenek“, propisovacích papírů, případně některých dalších listinných dokladů. Lze tedy doporučit, aby si plátci takové doklady např. naskenovali či jinak okopírovali.